Är det nödvändigt?

För ett tag sedan lanserade Perfetc Sit of Sweden ett Body Bandage som ska sättas under sadeln. Detta elasktiska bandage ska kunna förebygga skav av skänelkn samt skav från sadelgjorden. När denna produkt kom ut blev det ris från ena håller och ros från ett annat. Nu tänkte jag ge min syn på detta bandage.
 
Flera personer, bloggare såväl som personer i stallet jag rider, har sagt att de tycker att bandaget är ett onödigt tillskott till hästvärden då de menar att produkten inte tar tag i problemet, medans prisar andra det då det kan hjälpa känsliga hästar med skav. Jag står någonstans där emellan. Jag förstår båda sidorna. Är det så att hästen får skav av, exeplemvis, sporrar så kan det vara klokt att vara sporrfri ett par dagar i veckan och kanske rida med att par mindre sporrar när man väl rider med dem. Om sadelgjorden skaver får ta och leta efter ludd eller kolla efter en ny sadelgjord.
 
Om man ser på den andra sidan av argumenten så är det faktist så att flera hästar har väldigt känslig päls och hud,  speciellt vid byte av päls. På dessa hästar hjälper det kanske inte att byta sadelgjord eller rida med extra fina hjälper, de får skav ändå. För dessa hästar skulle kanske detta bandage passa perfeket. Själv tycker jag även att detta bandage är väldigt likt det bogskydd som lanserades förra året, som även det mötte starka åsikter.
 
Slutligen skulle jag vilja säga att allt inte kan passa alla och som man säger, smaken är som baken. Gillar man inte en sak får man gå vidare till nästa. Man bör inte snöa in sig på detaljer man måste se helheten i det hela och se vad som passar varje individ bäst.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0